måndag 25 februari 2013

Oscars- the dress review

Så kom den då, årets glammigaste event, nämligen Oscarsgalan. Tanken var att jag skulle sitta upp och titta under natten men då avkomman valde att få magknip och skrek sig igenom både eftermiddagen och hela kvällen så var det inte mycket ork kvar när Röda mattan-sändningen väl drog igång. Jag hade tänkt sova lite innan och vara vaken på natten, men si tji fick jag. Bebis valde dessutom att sova under natten, vilket jag väl borde vara tacksam över, så såg bara slutet på prisutdelningen i morse. 

Som tur är kan man se hela röda mattan på nätet i efterhand dock och eftersom jag istället varit vaken sedan tidigt imorse har jag hunnit titta lite med matvraket kopplat till mig. Glamouren kanske inte direkt på topp i soffan med kaffe och mjukisbyxor, men skönt då att man kan få bli matad med Marchesa och Dior via webben istället.

Jag tycker vi hoppar över medelmåttorna och kör lite hittar och missar istället bara. 

Jennifer Lawrence arrives at the Oscars

Jennifer Lawrence, Dior

Först ut är min favorit, en galt tjusig och ack så farlig klänning på Jennifer Lawrence som fick pris för bästa kvinnliga huvudroll i Silver Linings Playbook. Mycket bra film och bra insats av Jennifer också även om jag är osäker på om jag tyckte att det var den BÄSTA insatsen. Klänningen är däremot galet fin och från Dior. Jag gillar speciellt att den inte bara går ut i jättevolym från midjan utan BÅDE visar hennes snygga figur och vågar ta plats och ändå, med det vackra tyget, ger ett stilrent och smakfullt intryck. GALET vacker.


Kristen Stewart, Reem Acra

Krstisten Stewarts anlände på kryckor och haltade in på scenen under galan. Klänning var mer out there än Lawrences, med spetsar, markerad byst och tyll. Lite punkig, som jag tror att Stewart vill ha, men det ljusa tyget ger också en känsla av vår och glamour och jag gillar det skarpt! Frisyren kunde hon gott ha gjort något roligare med dock. Den drar ner intrycket av klänningen och den förtjänar att synas. 

Amanda Seyfried arrives at the Oscars

Amanda Seyfried, Alexander McQueen

En som definitivt kan det här med glamour är Amanda Seyfried och jag börjar också märka årets tema på galan... Ljusa puderfärger och gärna lite släp. Läst på flera ställen att folk tycker det är var ett tråkig val av Seyfried men jag håller inte med. Överdelen kunde varit lite mer vågad till ett så här snällt tyg, visserligen, men på det hela taget gillar jag det. Inte galans tjusigaste men inget bottennapp. Snygg frisyr även om den inte slår Jennifer Lawrence.


Nicole Kidman

Nicole Kidman brukar få toppbetyg av mig på Oscarsgalan. Även detta tycker jag är en ruggigt fin klänning, speciellt den vågade nederdelen, men frisyren är väl lite tråkig och gör tyvärr att även klänningen känns lite.. tantigare. Hon skulle gjort något stramare, alternativt tvärt om, låtit sitt vackra hår falla fritt i en gammaldags Veronica Lake-frisyr. Klänningen förtjänar all uppmärksamhet den kan få.

Helena Bonham Carter and Tim Burton arrive at the Oscars
Helena Bonham Carter i Vivianne Westwood, med Tim Burton

Åh, Helena, du som KAN så mycket bättre. Och Goth-looken KAN ju verkligen bli så rockigt glamourös. Vad är det här? 


Anne Hathaway, she dreamed a dream, yada yada yada

Anne Hathaway, Prada

Rättfärg, fel model. Vill nog ge ett lite flickigt Audrey Hepburn-intryck, men får mig bara att längta efter den röda Marchesa-klänningen hon hade år 2008... DET är en look att minnas.

anne hathaway oscars 2008 04

Anne Hathaway i Marchesa, Oscars 2008

anne hathaway oscars 2008 02

Anne Hathaway i Marchesa, Oscars 2008


Jennifer Aniston arrives at the Oscars

Jennifer Anniston, Valentino

I år kör Jennifer Anniston Valentino-rött och kommer ju inte i närheten av Marchesa-glamouren, men pluspoäng för volymen i klänningen även om den är lite tråkig utan något extra. 

Charlize Theron, copyrighting the phrase

Cherlize Theron i Dior 

Amazonen Cherlize Theron påminner mig om 80-talsikonen Grace Jones. 

Halle Berry, in a rare sighting of looking less than perfect

Helle Berry, Atelier Versace 

Ännu mer 80-tal..? Axelvaddar? Hade varit vansinnigt snyggt om det varit ett örhänge, men som klänning, med den frisyren? Nja..Jag vet inte..

jessica chastain oscars 2013 red carpet 03

Jessica Chastain i Armani Prive

Wow, ännu en nude-färgad klänning och väldigt glamourös. Passar perfekt med Chastains hår och röda läppar.

Amy Adams i Oscar de la Renta

Typisk de la Renta. Inte min favorit men hon prickar in den ljusa trenden.


louise roe nancy odell oscars 2013 red carpet 04

Louise Roe i Monique Lhullier 

Vet inte vem Louise Roe är, men en fin enkel klänning i nude och korall från Monique Lhullier hade hon i alla fall.



Tabatha Coffey

Tabatha Coffey är kändisfrisör googlar jag mig till. Aldrig hört talas om men en cool Oscarslook värdig Helena Bonham Carter hade hon i alla fall.



Catherine Zeta-Jones, Zuhair Murad

Catherine Zeta-Jones har fått höra på många ställen idag att hon ser ut som en Oscars-staty. Inte mig emot, vem vill inte se ut som en Oscar liksom! Dessutom har hon fått mycket skit för att ha använt för mycket smink. Put a sock in it säger jag. Hon kanske hade sovit dåligt och behövde lite extra. Ändå ser hon ut som en gudinna!


Reese Witherspoon, Louis Vuitton

Ganska tråkig, men HÅRET! Lyfter hela looken. Lite mer bling hade gjort susen dock. Och en annan överdel.



Olivia Munn, Marchesa

Olivia Munn känner jag bara till från New Girl där hon sperar Nicks stripp-tjej i några avsnitt. Bar den enda Marchesa jag sett när jag kollat runt. Klassisk röd och blinging men inte riktigt med den WOW-faktor jag förväntar mig av Marchesa. Galet mycket snyggare på Marchesas visning dock. To-die-for-mycket snyggare. Förstår att hon valde den.



Naomi Watts, Armani Privé

Jättesnygga Naomi Watts kör silvervarianten i denna galas kanske snyggaste urringning.

Miley Cyrus

Miley Cyrus i Pucci

Jag googlade lite festbilder också och hittade denna på Miley Cyrus från Vanity Fairs fest. Nej, tack, Miley.

Heidi Klum

Heidi Klum, Julien Macdonald

Heidi Klum gjorde också en Oscars-figur, betydligt sämre än Catherine Zeta-Jones... Klänningen ser ut att vara för stor... Inte bara pga den horribla urringningen. Inte mycket bra med denna guldklimp. Skulle vara att man inte tänker på håret då...



Helen Hunt i H&M

Priset för mest ekonomiska går dock till Helen Hunt som kom i en H&M-klänning. Det hade jag ALDRIG gissat. Läser någonstans att hon dock väger upp det med smycken som skulle kunna betala av vår statsskuld.. (700.000$)  Lite tråkig klänning dock , men ok. Tyvärr läser jag att H&M specialdesignat denna för Oscarsutdelningen så den kommer inte finnas till försäljning. Trodde det gick emot deras principer och är ju himla synd. 

Tveklöst snyggast var dock Jennifer Lawrence i mitt tycke så här kommer lite bonusbilder. Hon prickade inte bara in klänningen utan även frisyr, smink, ja det mesta.


Jennifer Lawrence, Oscars 2013


Jennifer Lawrence, Oscars 2013


Jennifer Lawrence, snubblar på vägen upp för att ta emot sin Oscar för bästa kvinnliga huvudroll. 


Jennifer Lawrence, Oscars 2013


Jennifer och Kristen

Inga kommentarer: